Fredag igen

Sitter vid min dator och lyssnar på The Whos andra platta A Quick One. Så var det fredag igen, en vecka går väldigt fort.
AIK:s målvakt Sofia Lundgren är Linköping FC:s första nyförvärv inför nästa säsong. Caroline Seger och Jessika Landström stannar kvar i klubben.

Mods
I slutet av 50-talet var det ungdomar i England som lyssnade på modern jazz och klädde sig som collegeungdomar vid USA:s stora unversitet på östkusten. De var dessa ungdomar som var grogrunden till modsrörelsen. De första modsen dök upp 1962 eller där omkring. De hade kontintala influenser: var välklippta frisyer, bar kostymer och körde skotra av märkena Vespa och Lambretta. Skjortor med batton-down knäppning , tenniströjor a v märket Fred Perry, Jenas och parkas var andra kläder som ingick i modsens klädstil. De lyssnade på soul och rytm´n´blues från USA och ska från Jamaica. All-nighers klubbar (klubbar som hade öppet hela natten)  i framförllt i Soho var mycket populära. För att orka hålla på hela natten togs energihöjdande droger. Modsen strävade på att imponra på varandras kläd-, musik- och dansstil. Mods och rockers drabbade samman i de engelska kuststäderna Brighton, Margate och Clacton. 1967 splittrades modsrörelsen i två delar hippies och skinheads. Det var the hard mods som blev skinheads. 
En annan gång ska jag skriva om musiken som modsen lyssnade och dansade till.
Jag var mods på 80-talet. Jag drack sprit men tog inga droger, och jag slogs inte. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0