Hanna Ljungberg och Elvis Presley

Hanna Ljungberg
Idag fyller Umeå IK:s Hanna Ljungberg 30 år. GRATTIS!

Elvis Presley
Elvis Presley, The King skulle ha blivit 74 år idag. Han var min första idol. Sommaren 1975 köpte jag singeln Promised Land. När jag fyllde år samma år fick jag LP:n Elvis Golden Records Volume 3 av mina föräldrar.
En kort historik
Han föddes i Tupelo i Mississippi.1953 gick han in i det legendariska Sun Record och spelade in en skiva med låtarna My Happiness och That´s When Your Heartaches Begin. Elvis fick betala 4 dollar. Skivan fick hans mamma i födelsedagspresent. Året därpå återvände han till Sun för att spela in en skiva till. Ägaren Sam Phillips blev tipsad av skivbolagets sekreterare. Han gillade vad han hörde. Den 19 juli samma år utgavs singeln That´s All Right/Blue Moon of Kentucky. I slutet av 1955 köptes han av RCA Record. Första skivan på RCA var singeln Heartbreak Hotel. 1958-60 gjorde han sin militärtjänst i Tyskland. På 60-talet blev det många filmer. Den 1 maj 1967 gifte han sig med Priscilla. De var gifta fram till oktober 1973. Den 1 februari 1968 föddes dottern Lisa Marie.1968 ville han stå framför publik igen. Resultatet blev  NBC TV Special. Mellan 1969-77 gjorde han över 1 100 konserter. I januarie 1973 kom Aloha From Hawaii Via Satellite. Den konserten visades i flera länder.  Elvis Presley dog den 16 augusti 1977, endast 42 år.
Ett urval skivor:
Elvis Presley
Elvis
Elvis Golden Records
50 000 000 Elvis Fans Can´t Be Wrong, Elvis Gold Records - Volume 2
Elvis Is Back!
Blue Hawaii
Elvis Golden Records Volume 3
Elvis Golden Records Volume 4
NBC TV Special
That´s The Way it Is
Aloha fromHawaii via Satellite
Promised Land
Today
Moody Blue
Elvis´Gold Records Volume 5



.

Kommentarer
Postat av: Emma Gynning

TAck detsamma vännen! Kram

2009-01-09 @ 10:28:42
URL: http://frokengynning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0